Skip to content

21/5-2012: Neuen Vorwärts och de tyska Socialdemokraterna 1933

maj 21, 2012

Jag håller på att lägga ut de pdf-kopior jag har av Neuen Vorwärts, de tyska Socialdemokraternas tidning under exilen 1933 på Scribd. De som är intresserade kommer att kunna hitta tidningarna i PDF-format på mitt konto på scribd. Jag ska lägga in länkar till alla tidningarna sen här på min blogg.

Ur Neuen Vorwärts saxade jag ett stycke ur Heinrich Manns bok om hat, Der Hass. Den som kan tyska kan läsa det här.

En sak som jag ska titta närmare på är hur det kunde komma sig att ganska många judar röstade på Hitler 1933. Socialdemokraterna gjorde en stor poäng av det i sin rapportering. Arbetare lurades att tro att nazisterna var arbetarvänliga, tyskar att nazismen var fredlig och judar att nazismen var judevänlig…

Judiska väljare för Hitler?! Absurt, men realitet 1933.

Tidningen (Nr. 22 1933) kan laddas ner här.

En del judar röstade för Hitler redan vid valen 1930-1933. Socialdemokraterna försökte få dem att tänka om och inte rösta på dem. November 1933 var annorlunda, då hade Hitler redan etablerat diktaturen. Att judiska centralrådet då rådde folk att rösta med Hitler handlade väl mer om självbevarelsedrift, att överleva. Men ändå…

*********

/Min grundtanke bakom denna artikel och forsknings-”dagbok” är att folk vet för lite om de som kämpat mot terror, ondska och förtryck genom historien, vad de sa, gjorde och vad de stod för. Men även kunskapen om det de slogs mot, nazism, fascism och kommunism, är ganska dålig. Det vill jag rätta till på något sätt. Här i ”dagboken” samlar jag mina tankar om projektet. Och på liberologi-bloggen källorna till det förflutna.

Innehållsförteckning för dagboken: https://liberologi.wordpress.com/2012/05/19/en-sorts-dagbok/

Kommentera

Kommentera

